Trocha techniky - přívěra
Napsal: pát 08. kvě 2009 11:53:31
Takže dámy a pánové, jak jste jistě zaznamenali, přišla Yamaha letos na trh s "novinkou" (u některých modelů) v podobě přívěry výfukového systému a tuším, že některé modely mají i přívěru v sání (např. R1, ale to opravdu nevím). XT 660 ji zatím nemá, ale možná do budoucna ji mít bude, také ji používá konkurence, takže si myslím, že malé info se hodí, protože třeba někteří z nás nebudou mít XT na věky anebo si pořídí k XT dalšího miláčka.
O přívěře jsem nikde nenašel žádné technické informace, a proto jsem se informoval na jistých místech (nejmenovaných
), abych zjistil k čemu tam je, takže............Přívěra tam není z důvodů další ekologické buzerace z hlediska dosažení co nejnižších emisních hodnot, ale je tam kvůli výkonu. Záměrem je získání výkonu již v nízkých otáčkách. Přívěra je ovládána elektronicky z ECU (dle signálů z ECU, palivové mapy atd.) a sama je tvořena servomotorkem a nejspíše nějakou šlrtící klapkou, která mění průřez výfukového potrubí (popř. sání). V případě výfukového systému je přívěra umístěna v koncovce (odhaduji, že to bude za katalyzátorem nejspíš). S tímto vyvstává tedy problém nahrazení této koncovky za "laďák", neboť po odstranění originální koncovky dojde ke ztátě výkonu v nízkých oáčkách, což u jednoválce (dnes např. WR 250r) asi nebude to pravé ořechové. Ano, získáte hořejšek, ale k čemu vám bude v bahně, když se plácáte na místě třeba. Ztráta nebude asi nějak brutální, ale třeba pro nižší zdvihové objemy si myslím, že to může mít citelné následky. U karbecu by se tohle poladilo na koleni a jede se dal, ale u tý stříkačky je to prostě problém, stejnej jako řeší spousta lidí tady u XTcek, i když tady spíše lidi nadávají nad ztrátou výkonu ve vysokých otáčkách, to si ale osobně myslim, že bude spíš problém celkové úpravy KN + otevřený laďák, a to prostě vyřeší jen odpojení lambda sondy (pokud je), vřazení odporu místo ní a nasazení antibiotik v podobě LiteCommanderu a vhodné alkoholické mapy
Jak je vidět, výfukový systém nelze podceňovat, má v konstrukci svoje místo a je značně důležitý a každý zásah, byť třeba malý, bude mít na něj vliv a potažmo vliv i na celek jako takový. Stejně tak i sání anebo spalovací prostor či tvar pístu atd. atd. Kdyby tyto věci vliv neměly, tak se jimi páni inženýři nezabívají a kord ne v motoristických sportech
Dneska se proště výkon honí, kde se dá, protože palivo má v sobě má tolik energie, že je až hamba ji takhle mařit v tak nedokonalém, ale krásném, stroji jako je spalovací motor
Pokud by někdo sehnal nějaké bližší info k této problematice přívěry, tak sem s ním.
O přívěře jsem nikde nenašel žádné technické informace, a proto jsem se informoval na jistých místech (nejmenovaných




Pokud by někdo sehnal nějaké bližší info k této problematice přívěry, tak sem s ním.